Prettige Kerstdagen en een voorspoedig 2022 | Protestantse Gemeente Andijk - Wervershoof | Kerk Andijk, De Kapel
post-template-default,single,single-post,postid-351767,single-format-standard,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-2.0, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,paspartu_enabled,paspartu_on_bottom_fixed,paspartu_header_aligned,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-352192

Prettige Kerstdagen en
een voorspoedig 2022

Beste gemeenteleden,

Ook dit jaar stond in het teken van het virus. Een jaar dat alweer bijna achter ons ligt. We werden en worden meer dan anders bepaald bij de kwetsbaarheid en onzekerheid van ons bestaan. Er zijn ook in ons dorp en in onze kerkelijke gemeente meerdere inwoners en gemeenteleden fysiek, psychisch en sociaal-economisch getroffen. Als kerkelijke gemeente ervaren we de pijn ook op de zondag. Het gemis om als gemeente samen te komen wordt door velen diep gevoeld. Gelukkig zijn er de technische mogelijkheden om toch op zondag in de kerk en thuis met elkaar verbonden te zijn. Ook zijn er doordeweeks momenten van ontmoeting mogelijk geweest. Zo doen we ons best om samen gemeente zijn.

We vieren in aanloop naar het Kerstfeest Advent. Het is donker. Waterkoud; maskers; beperkingen, afstand, omicron-variant, klimaat, kabinet. Niemand van ons die er niet bevattelijk voor is. Niemand, die niet besmet wordt door alle negativiteit, en daar bestaat geen prik tegen.
Maar we steken eigenwijs kaarsen aan, we zingen in plaats van te mopperen. Er zijn hier mensen die vragen hoe het met je gaat. We spiegelen ons aan anderen die in andere tijden hetzelfde doorstonden.

Van de evangelist Lucas leren we dat het komt. Hij komt. Maar ánders dan je denkt. Niet zoals je vertrouwd was; niet vanuit je zekerheden, maar juist in je onzekerheid. Als een beetje gist dat het hele deeg kan doen rijzen. Als een kwetsbaar vlammetje dat alles kan aansteken. Het komt, en het komt van de overkant. Juist van mensen van wie je het niet verwacht. Typisch Bijbels. Van vluchtelingen, van asielzoekers, van kinderen, van oude mensen.
Blijf open, blijf in verwachting, blijf kwetsbaar, roept Lucas. Want het kind blijft komen. Het zoekt een plek. En het vindt er een, ondanks kou, ondanks angst, ondanks je verleden, ondanks je mentaliteit. Het is Genade, gratis.

‘Komt verwondert u, hier, mensen!’ Zo zingen we straks in de Kerstdienst. Verwonder je, houd je hoop warm. Dat het groeit, en steeds groter wordt. En het verleden geneest. En wees niet bang. We wensen u , met allen die bij u horen, van harte een gezegend Kerstfeest en een hoopvol nieuw jaar toe.

Namens de kerkenraad,

Gert Scholten